Browse By Repository:

 
 
 
   

Rekabentuk Mixer Untuk Kenderaan Berkuasa Gas

Anas, Azmi (2008) Rekabentuk Mixer Untuk Kenderaan Berkuasa Gas. Project Report. UTeM, Melaka, Malaysia. (Submitted)

[img] PDF (24 pages)
Rekabentuk_Mixer_Untuk_Kenderaan_Berkuasa_Gas_-_24_pages.pdf - Submitted Version

Download (171Kb)
[img] PDF (Full Text)
Rekabentuk_Mixer_Untuk_Kenderaan_Berkuasa_Gas_-_Full_Text.pdf - Submitted Version
Restricted to Registered users only

Download (4Mb)

Abstract

Mixer ialah satu komponen kepada enjin gas asli berasaskan mixer, yang berfungsi sebagai pencampur udara dengan bahanapi gas sebelum campuran ini memasuki intake manifold sesuatu enjin kovensional petrol. Komponen ini mempengaruhi prestasi enjin yang berjalan menggunakan kuasa bahaapi gas asli dengan membekalkan nisbah udara-bahanapi untuk pembakaran dalam enjin. Komponen ini mempunyai sekurang-kurangnya dua inlet untuk udara dan gas. Mixer berfungsi dengan membenarkan udara melaluinya sementara ia memanipulasi tekanan vakum yang terhasil disebabkan aliran, untuk mewujudkan satu titik tekanan rendah yang bertujuan menyedut bahanapi gas ke dalam aliran udara. Rekabentuk-rekabentuk mixer yang boleh didapati di pasaran masakini telah direkabentuk untuk membekalkan prestasi sederhana dengan ekonomi optimum. Satu rekabentuk yang dapat menghasilkan lebih prestasi dan sensitiviti haruslah ditambah pada senarai itu. Kajian ini bertujuan untuk merekabentuk satu mixer yang lebih baik dari segi aliran udara dan sedutan bahanapi gas untuk mencapai prestasi yang menyamai petrol atau diesel. Skop rekabentuk akan melibatkan merekabentuk semula venturi mixer untuk menambahbaikkan ciri-ciri alirannya untuk kesesuaian kenderaan berkuasa gas. Cadangan-cadangan rekabentuk mixer akan dibincangkan dalam Bab 3 dan rekabentuk penyelesaian terbaik akan dibetangkan dalam Bab 4. Kajian ini melibatkan aplikasi penggunaan Computational Fluid Dynamics (CFD) untuk menganalisa ciri-ciri aliran venturi.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Compressed natural gas Gas and fuel Computational fluid dynamics Internal combustion engines
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TP Chemical technology
Divisions: Library > Projek Sarjana Muda > FKM
Depositing User: Ahmad Abu Bakar
Date Deposited: 27 Apr 2012 07:33
Last Modified: 28 May 2015 02:30
URI: http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/2718

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year