Ahmad Rozelan, Yunus and Amir , Aris and Rusnani, Abdul Kadir (2012) Keselarasan personaliti-persekitaran, keakuran terhadap ibu bapa dan pencapaian akademik pelajar sebuah IPTA di Malaysia. In: LICER 2012 Labuan International Conference on Educational Research 2012, 5 - 7th July 2012, Labuan, Malaysia. (Unpublished)
PDF
LICER_2012_Full_Paper_Dr._Ahmad_Rozelan_Yunus_-_KESELARASAN_PERSONALITI,_KEAKURAN.pdf - Accepted Version Restricted to Registered users only Download (220kB) |
Abstract
Kajian ini dijalankan untuk menguji kesan keselarasan personaliti-persekitaran, dan keakuran kepada kehendak ibu bapa terhadap pencapaian akademik pelajar jurusan teknikal. Kajian ini dijalankan di sebuah IPTA di Malaysia. Subjek kajian terdiri daripada 380 orang pelajar tahun akhir program kejuruteraan yang dipilih secara rawak mudah. Alat kajian yang digunakan ialah alat ukur keakuran yang dibina oleh pengkaji dengan kebolehpercayaan Nilai Alpha Cronbach .783, dan Self-Directed Search – Form Easy (SDS) yang diterjemahkan oleh Amla Mohd Salleh (1984) untuk mengukur minat kerjaya. telah digunakan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa pelajar dari hanya lima daripada tujuh belas program pengajian selaras dengan ciri program yang dicadangkan oleh Holland melalui The Educational Opportunities Finder (Rosen, Holmberg, Holland, 1994). Dapatan utama kajian ini ialah keselarasan didapati tidak memberi kesan terhadap pencapaian akademik, tetapi sebaliknya, keakuran memberi kesan kepada pencapaian akademik. Sehubungan dengan keputusan yang diperolehi, beberapa implikasi dan cadangan telah dikemukakan.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology |
Divisions: | Faculty of Technology Management and Technopreneurship > Department of Technopreneurship |
Depositing User: | Prof. Dr Ahmad Rozelan Yunus |
Date Deposited: | 14 Nov 2012 15:42 |
Last Modified: | 28 May 2015 03:29 |
URI: | http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4924 |
Statistic Details: | View Download Statistic |
Actions (login required)
View Item |