Ahmad Rozelan, Yunus and Rusnani, Abdul Kadir and Amir, Aris and Mukhiffun, Mukapit (2010) KESELARASAN PERSONALITI–PERSEKITARAN PENDIDIKAN DENGAN PENCAPAIAN AKADEMIK PELAJAR. In: SPKS2010 Seminar Psikologi Kebangsaan 2010, 28-29 Oktober 2010, Kota Kinabalu, Malaysia. (Unpublished)
PDF
spks_2010_KESELARASAN_PERSONALITI–PERSEKITARAN_PENDIDIKAN_DENGAN_PENCAPAIAN_AKADEMIK_PELAJAR__A._Rozelan1.pdf - Accepted Version Restricted to Registered users only Download (180kB) |
Abstract
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti hubungan antara jenis personaliti dengan persekitaran akademik pelajar di kalangan pelajar bidang Pengurusan sebuah universiti di Malaysia. Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau sama ada pola personaliti pelajar-pelajar mengkhusus ke dalam bidang pengajian yang diikuti, dan adakah wujud keselarasan pola personaliti–persekitaran pendidikan dengan pencapaian akademik PNGK. Alat kajian Self-Directed Search–Form Easy (Holland, 1973) yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan diuji reliabilitinya oleh Amla Salleh (1992) telah digunakan untuk mengenalpasti kod personaliti pelajar. Kajian mendapati tidak terdapat hubungan antara pola personaliti–persekitaran pendidikan dengan pencapaian akademik pelajar. Impilikasi dan cadangan pendekatan pertolongan memilih bidang pengkhususan yang sesuai dibincangkan.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology |
Divisions: | Faculty of Technology Management and Technopreneurship > Department of Technology Management |
Depositing User: | Prof. Dr Ahmad Rozelan Yunus |
Date Deposited: | 14 Nov 2012 15:44 |
Last Modified: | 28 May 2015 03:29 |
URI: | http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4930 |
Statistic Details: | View Download Statistic |
Actions (login required)
View Item |