Kesediaan Pendedahan Kendiri Kepada Kaunselor dan Orang Signifikan: Kajian di Sebuah Sekolah di Kuala Lumpur

Ahmad Rozelan , Yunus (2001) Kesediaan Pendedahan Kendiri Kepada Kaunselor dan Orang Signifikan: Kajian di Sebuah Sekolah di Kuala Lumpur. Jurnal PERKAMA (6). pp. 139-152. ISSN 0127/6301

[img] PDF
Jurnal_Perkama_Kesediaan_Pendedahan_Kendiri.pdf
Restricted to Registered users only

Download (951kB)

Abstract

Kertas ini melaporkan kajian yang meninjuan kesediaan pendedahan kendiri 148 orang pelajar di sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Tujuan kajian ini untuk melihat perbezaan kesediaan pendedahan kendiri kepada kaunselor dengan kesediaan kesediaan pendedahan kendiri kepada orang signifikan. Kajian ini juga melihat kecenderungan pelajar memilih orang yang signifikan dengan diri mereka untuk membuat pendedahan kendiri. Alat ukuran yang digunakan ialah soal selidik yang diubahsuai dari The Self-Desclosure Questionnaire yang dibentuk oleh Jourard dan Lasakow (1958). Ujian Statistikal yang digunakan untuk menganalisis data ANOVA satu hala. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kesediaan pendedahan kendiri kepada kaunselor dengan kesediaan pendedahan kendiri kepada rakan laki-laki. Walau bagaimanapun hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kesediaan pendedahan kendiri kepada kaunselor dengan kesediaan pendedahan kendiri kepada ibu, bapa dan rakan perempuan di kalangan pelajar. Sehubungan dengan keputusan kajian yang diperolehi, beberapa implikasi dan cadangan telah dikemukakan.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Faculty of Technology Management and Technopreneurship > Department of Technopreneurship
Depositing User: Prof. Dr Ahmad Rozelan Yunus
Date Deposited: 14 Nov 2012 15:28
Last Modified: 14 Jan 2022 16:45
URI: http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/5145
Statistic Details: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item